Elever ska ta sig fram på egna ben: "Förstå omvärlden"

Den aktiva utmaningen ska få barnen att lära sig mer om hälsa, miljö och trafiksäkerhet.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Theo Kanberg, Gwynn Martinez Åkesson, Alvar Nilsson, Maja Hällstrand Elm och Mila Petersson från klass 4A, Färjestadens skola presenterade under måndagen projektet På egna ben.

– Projektet handlar om hur man får så många barn som möjligt att gå, cykla eller åka kollektivt fram och tillbaka till skolan, säger Alvar Nilsson, klass 4A, Färjestadens skola.

På egna ben är ett tvåårigt samarbetsprojekt mellan kommuner i Kalmar län som ska pågå fram till oktober 2020. Medverkande kommuner är Mörbylånga, Kalmar, Oskarshamn, Nybro och Västervik. Projektet finansieras av Energimyndigheten.

På egna ben är ett projekt för elever i årskurs 4-6. Under fem veckor i höst arrangeras en poängjakt och den klass som har tagit sig fram flest gånger på egna ben i Kalmar län koras med ett pris.

Totalt 11 klasser från Färjestadens skola och Smaragdskolan ska delta i projektet.

– Att göra skillnad på jorden är att göra något litet, som att gå, cykla eller åka kollektivt fram och tillbaka till skolan. Då kanske det är fler som hänger på och det blir en större grej, säger Mila Petersson, 4A Färjestadens skola.

Att det blev just Färjestadens skola och Smaragdskolan som är utvalda att delta i denna utmaning beror till stor del på trafiksituationen som råder vid skolan på morgonen.

– Vi har gått ut med en förfrågan till alla kommunens skolor och Färjestaden var några som var sugna på det här projektet. Men det är också för att man här märkt att det är kaos på morgonen och därför vill man försöka göra något åt det. Projektet ska göras vid en skola där det finns möjlighet att cykla. Vi vill inte skicka ut våra barn på långa farliga cykelturer längs landsvägarna. Målet med projektet är att fler barn ska ta sig på egna ben till skolan. Det ska öka i förmån för en minskning av de som blir skjutsade till skolan med bilar, säger Elvira Laneborg, miljö- och klimatstrateg, Mörbylånga kommun.

I projektet passar även tre av FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling in. Hållbara städer och samhällen, god hälsa och välbefinnande och bekämpa klimatförändringarna.

– Här har alla barn möjlighet att sig till skolan på egna ben. Det finns bra cykelvägar i Färjestaden. Det är genomförbart och görbart på ett annat sätt, säger Cajsa Lindberg, utredare Mörbylånga kommun.

Lena Rickardsson, Cajsa Lindberg, Håkan Lindqvist och Elvira Laneborg.

Det är lärarna Lasse Lind och Robin Lejon som kommer att arbeta med projektet tillsammans med eleverna. De kommer att utgå från vanliga lektioner och även praktiskt. Barnen ska lära sig hur man cyklar, vad det är man får göra och inte göra i trafiken. Dessutom hur utsläppen påverkar miljön och trafiksäkerheten.

– Man tror kanske att man gör en tjänst att skjutsa barnen till skolan. Men forskningen visar idag att det är precis tvärtom. De lär sig själva bättre och de blir bättre problemlösare. De lär sig hur det fungerar i trafiken. De ökar sin kognitiva förmåga och förstår omvärlden och hur man ska ta sig fram. Det finns jättemånga positiva bitar med det här projektet, säger Lena Rickardsson, biträdande rektor och ansvarig för mellanstadiet på Färjestadens skola och Smaragdskolan.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar