Kunderna rasar mot nätjätten efter paketkaos: "Far åt helvete"

"Det var länge sedan jag var så här förbannad", skriver en upprörd kund på företagets Facebooksida.

3 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

E-handelsjätten Adlibris har hamnat rejält i blåsvädret de senaste dagarna. Anledningen är att många kunder som beställde varor från företaget under readagen black friday i slutet av november har fortfarande inte fått sina paket.

Många kunder är nu därför oroliga att paketen, som för många är tänkta julklappar, inte kommer att hinna fram till julafton. Adlibris Facebooksida har de senaste dagarna svämmat över av kritiska kommentarer från upprörda kunder som fortfarande väntar på sina beställningar.

Under tiden som den här artikeln skrivits har ytterligare ett 30-tal klagomål kommit in till företaget Facebook.

"Jag beställde en julklapp från Adlibris 25/11. Den har fortfarande inte kommit. Mailade Er 13/12 efter ett mail från er om att paketet är 'några dagar försenat'. Jag har varken fått paketet eller svar på mitt mail. Nu ser jag inget alternativ än att stressa ut i julhandeln och köpa något annat... Jag kan inte vänta längre! Detta är uruselt. Kan jag kräva er på ersättning för det jag köper istället och den tid som jag nu måste lägga ned på ett nytt köp. Skärpning!", skriver en upprörd kund.

Förutom försenade paket, är det många som också klagar på kundservicehanteringen.

"Det var länge sedan jag var så här förbannad. Jag gjorde en beställning hos Adlibris 23/11 och en andra 25/11. Julklappar såklart. Jag har skrivit otaliga mejl för att få veta vilka varor som fattas men bara fått "goddag yxskaft" svar. "Tack för ditt tålamod", fick jag som svar när jag var som mest förbannad. Jag är en bra kund för Adlibris och har handlat mycket böcker men här går gränsen för mig. Jag kommer aldrig mer att beställa någonting från Adlibris. Det är bara att byta företag. Hoppas att fler gör samma sak".

Flera kunder har bland annat avbrutit sina ordrar eftersom paketen inte ännu skickats.

"Nu har även jag avbokat ordern och måste ge mig ut i julhandeln. Vågar inte lita på att den kommer fram i rätt tid. Beställde 9/12 med beräknad leverans 17-21/12 och den är inte skickad ännu....", skriver en annan besviken kund på Adlibris Facebooksida.

"Det har alltså gått en månad och ni har inte ens skickat mitt paket ännu!!!!! Det är helt jävlar orimligt. Om ni kunde ha sagt till att ni inte kommer kunna leverera innan julafton trots att man beställer i november så man fick chansen att välja att handla ifrån någon annan. Ni är sämst i Sverige på kundservice. Jag kommer aldrig att handla ifrån er igen och jag ska se till att tala om för så många som möjligt hur värdelösa ni är. Med ovänliga hälsningar, far åt helvete/XX (red.anm)".

En annan kund jämför Adlibris med Postnords paketkaos förra året.

"Adlibris ni har tagit över stafettpinnen från PostNord som Sveriges sämsta företag. Barn och familjer som inte får julklappar fast man beställt i tid. Jag har råd att köpa nya från andra företag men det har inte alla. Fy fan för er! Bedrägerianmälan gjord, ni kan skicka mina varor gratis, tack! God jul!".

Adlibris kundservice har bland annat svarat i kommentarerna:

"Jag beklagar att du haft en dålig köpupplevelse hos oss! Vi hade ett högt tryck under Black Friday och tyvärr är det några beställningar som lades i den perioden som ännu inte gått iväg. Jag har full förståelse för att förseningen leder till frustration hos dig som kund och beklagar verkligen detta", skriver signaturen Linnea på Adlibris kundservice.  

Adlibrisgruppens vd Johan Kleberg har också svarat på kritiken:

– En mindre andel beställningar från black friday har blivit försenade vilket är olyckligt. Anledningen är att vi haft längre behandlingstid på dessa i våra system och borde kortat ned den tidigare. Nu jobbar vi för fullt med att få ut dessa och andra julbeställningar vilket löper på bra, skriver han i ett sms till Aftonbladet.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar