Larmet: Så försvinner dina skattepengar ut ur landet

"Den svenska skatterabatten hamnar i helt fel händer", skriver Martin Prieto Beaulieu och Fredrik Holm på Gröna billister.

2 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Enligt färsk statistik från Trafikanalys säljs det allt fler bilar med riktigt låga utsläpp i Sverige – men många av dem försvinner snabbt ur landet.

När det gäller gasbilar sjunker till och med antalet gasbilar i trafik, trots den stora nytillförseln.

"Allt fler miljöbilar säljs till utlandet och den svenska skatterabatten hamnar i helt fel händer. Det är bråttom för regeringen att stoppa läckaget". Det skriver Martin Prieto Beaulieu, talesperson, samt Fredrik Holm, senior rådgivare hos föreningen Gröna bilister under onsdagen.

"Skattepengarna ska göra miljönytta – inte hamna i skrupelfria bilhandlares byxfickor", skriver Gröna bilister.

El- och gasbilar som har de största fördelarna av det bonus-malussystem som infördes sommaren 2018, säljer i allt högre antal i Sverige. Det är förstås en utveckling som är glädjande - om de i samma grad gör att bensin- och dieselbilar försvinner ur trafik.

Bonus-malussystemet har skyndat på omställningen kraftigt, i jämförelse med det äldre systemet med miljö- och supermiljöbilspremier, enligt analysen.

Martin Prieto Beaulieu, talesperson för Gröna bilister. Pressfoto: Gröna bilister.

Försäljningen av elbilar som bara går på batteri mer än fördubblades från hösten 2017 till hösten 2018 och har ökat sjuhundrafalt ökning räknat från år 2010.

Men enligt Gröna bilister ökar exporten av de kraftigt skattegynnade och utsläppssnåla bilarna explosionsartat, i synnerhet till Norge. Där kan mindre nogräknade återförsäljare, leasingfirmor och även privatpersoner sälja bilarna till fullt pris och stoppa mellanskillnaden – som alltså utgörs av skattepengar – i egen ficka. Den svaga svenska kronan gör affären extra guldkantad.

Siffrorna är som mest alarmerande när det gäller biogasbilarna.

Trots att det nyregistrerades över 3 200 gasbilar i Sverige under 2018 sjönk ändå beståndet med drygt 1 200 bilar.

Det beror uteslutande på att bilarna snabbt säljs vidare till utlandet – över 3 300 gasbilar försvann ur den svenska fordonsparken den vägen.

"Den massiva utförseln av skattesubventionerade fordon försvårar Sveriges omställning till fossilfrihet. Men vad värre är: Den urholkar förtroendet för bonus-malussystemet och för miljöpolitiken som helhet", skriver Gröna bilister.

Enligt januariöverenskommelsen kommer bonus-malussystemet att utvärderas i ett tidigt skede.

"Det är bra, och vi förutsätter att det i en ny version får ännu mer kraft att styra omställningen av fordonsparken", fortsätter Gröna bilister.

Dock anser man att läckaget av miljöbilar är ett akut problem som kräver snabba åtgärder.

"Vi är beredda att samarbeta med regeringen och andra parter om hur detta kan genomföras på bästa sätt, med sikte på att ha nya regler på plats redan till sommaren", avslutar Gröna bilister.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar