Matkarta ska lyfta Öland: "Kulinarisk ö"

Mathias Billmark och Stefan Ahlgren. - Foto: Tilda Eriksson

Den digitala hemsidan planeras att lanseras till våren.

delningar

I vår erbjuder Ölands Turismorganisation i samarbete med Mathias Billmark, IT-plattform Småland och Öland, en utbildning för Ölands företagare i Google My Business. Ett digitalt verktyg där varje företag kan förmedla sina uppgifter. Syftet med utbildningen är att Ölands Turismorganisation ska skapa en digital matkarta vid namn Smaker på Öland.

– Vi vill lyfta Öland som en kulinarisk ö. Det ska vara lätt att hitta det öppna utbudet av caféer och restauranger med hjälp av den här hemsidan. Öppettiderna ska finnas samlade på ett ställe, säger Stefan Ahlgren, destinationsutvecklare Ölands Turismorganisation.

När varje företag uppdaterar sin information i Google My Business skickas det automatiskt till hemsidan Smaker på Öland. Mathias Billmark är den person som kommer hålla i utbildningen.

– Google My Business är en bra plattform att finnas i och då finns även företagarna med automatiskt i google sök, google maps och streetview. Hur vi kan öka företagarnas digitala förmåga är något vi haft i tanken länge, säger Mathias.

Planen är att hemsidan ska lanseras till våren.

– Vi hoppas att det här ska komma igång snart och att matsidan ska lanseras till våren, säger Stefan Ahlgren.

FAKTA

Utbildning i Google My Business:

*Löttorp

3 april 08.00-11.00

*Borgholm

9 april 08.00-11.00 och 13.00-16.00

*Färjestaden

11 april 13.00-16.00

*Mörbylånga

11 april 17.00-20.00

Företagare kan delta i utbildningen till en kostnad av 295 kronor.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar