Laddar

Nya krögaren om Hotell Borgholms framtid: "Exceptionellt bra"

Han tar över anrika verksamheten. "Vill lyfta fram gastronomin".

delningar

Christofer Johansson från Nossebro i Västergötland har drivit Eksgården krog och rum sedan våren 2016. Men vid årsskiftet lämnar han Eksgården för att ta över Hotell Borgholm efter Karin och Owe Fransson.

– Jag har redan börjat ta över Hotell Borgholm lite smått men vid årsskiftet blir det officiellt klart. Just nu handlar det mycket om renovering och planering. Byggplaner och affärsplaner som ska bli färdiga, säger Christofer Johansson.

För Christofers del är det inte möjligt att ha igång två verksamheter samtidigt och därför finns det nu möjlighet för nya entreprenörer att ta över Eksgården.

– Jag har haft en kul resa med Eksgården. Men nu behöver jag lägga allt fokus på Hotell Borgholm och därför är det naturligt att jag lämnar Eksgården. Det finns en hel del intressenter som förhoppningsvis kommer vilja driva vidare Eksgården i samma regi som jag har gjort, säger Christofer.

Christofer ska tillsammans med sin affärspartner Daniel driva Hotell Borgholm och målet är att hotellet ska stå redo för öppning i slutet av mars 2019.

– Min roll kommer handla mycket om det kreativa och att säkerställa att vår mat lever upp till kundernas förväntningar. Daniel kommer att förvalta fastigheten och dess frågor. Vi kompletterar varandra.

Christofer Johansson har drivit Eksgården krog och rum i tre års tid.

För ungefär 1,5 år sedan fick Christofer förfrågan från Karin och Owe Fransson om att ta över Hotell Borgholm. En affär som blev klar i somras.

– Jag och Karin är ganska likasinnade i tänket och hur vi vill lyfta fram gastronomin. Något som jag tror var oerhört viktigt i deras val av intressent. Vi ska fortsätta ligga i framkant i Sverige när det gäller gastronomi, service och produkten. Det ska vara hög kvalité på allt.

Hotell Borgholm är välkänt i hela Sverige för Karin Franssons välkända gastronomi och för Owe Franssons vinkällare.

– Med den aspekten är det en stor utmaning att ta över. Vi ska försöka hitta vår egna identitet och jag tror verkligen att vi har den fulla potentialen att göra något exceptionellt bra med Hotell Borgholm, säger Christofer Johansson.

För tillfället arbetar Christofer med att ta fram hur helheten i verksamheten ska se ut. Det ska finnas en genomgående röd tråd.

– Örtträdgården som finns på innergården är så pass unik att vi vill lyfta fram det i vår verksamhet. Allt från att genomsyra produkten i restaurangen med örter till inredning och känsla.

Det som ska serveras i restaurangen ska vara en smakupplevelse för kunderna.

– Vår restaurang ska ge kunden en upplevelse och njutning. Det kommer vara åt det klassiska hållet men inte utan att vi är nyfikna på vad som händer i omvärlden. Dessutom kommer vi matcha rätt matprodukter med kvalitén i vinkällaren.

Christofer vill även lyfta regionen och Öland som besöksmål genom att utöka sina samarbeten med fler öländska företag

– Man ska verkligen känna att man är på Öland när man kommer till hotellet. Det öländska ska lyftas in vad gäller både hotell och konferenser. Hotellet ska omfattas av en lokal förankring.

Relaterade artiklar