Laddar

Ölandsbryggeriet siktar på expansion: "Vi vill växa"

Nya planer för restaurangen när ölproduktionen ska öka. "Hitta rätt balans".

delningar

Mikrobryggeriet Fireside Brewery - Craft Beer & BBQ i Rälla har drivits av Johanna och Joel Heinecke i drygt tre år. Verksamheten startade upp sommaren 2015 som ett bed and breakfast och under hösten tillkom bryggeriet.

– Joel var hembryggare i USA och hade det som hobby. Vi fick idén om att vi skulle öppna ett bryggeri och sälja det i en restaurang, säger Johanna Heinecke.

Idag består verksamheten endast av restaurang och bryggeri. I restaurangen serveras amerikansk barbecue. Ett långrökt kött som rökts mellan fem och tjugo timmar. Joel är den som producerar Firesides öl och det är han som kommer med recept och idéer på vilken öl de ska brygga.

Joel och Johanna träffades i USA när hon studerade på Hawaii. De bodde i USA i flera år då Joel arbetade i kustbevakningen. Under många år flyttade de runt på olika ställen men till slut valde de att flytta till Sverige. Joel tog då med sig all sin bryggeriutrustning och ingredienser.

– Jag visste inte om det var lagligt här. Jag tänkte att jag skulle brygga det i garaget på kvällstid när alla sover men sen insåg jag att hembryggning var väldigt stort här. Det växer hela tiden, säger Joel.

Paret Heinecke börjar nu känna att det händer grejer både lokalt och nationellt.

– Det vill vi satsa på. Vi ska försöka hitta rätt balans mellan restaurang och bryggeriet. Vi vill kunna möta kundernas efterfrågan. Vi brygger gärna små mängder och många olika sorters öl och följer med i det som är relevant, säger Johanna.

I våras släppte bryggeriet tre öl i tillfälliga upplgor på Systembolaget.

– Vi hade tänkt att den skulle finnas kvar över sommaren, men vi klarade inte av efterfrågan och det har stått tomt på systemet sedan i juli. Men i början av december kunde vi äntligen släppa två nya öl dit, säger Johanna.

Det nya sorterna är Brushfire (amerikansk pale ale) och Pyro (dubbel imperial pale ale).

- Tanken är att de ska finnas på systemet i minst ett år. De säljs på de lokala systembolagen på Öland och i Kalmar. Det finns även som beställningsvara på Systembolagets hemsida, säger Johanna.

Paret Heinecke har många planer på att expandera sin verksamhet. De vill utöka med fler jästankar och för att göra detta möjligt behövs en vägg tas bort till den ena baren.

Paret kommer satsa mer på olika events och gruppbokningar i restaurangen för att hinna med att producera mer öl.

– Vi vill växa så att vi kan brygga mer öl och måste därför komponera om restaurangen. Vi behöver mer utrymme och mer förvaring till alla flaskor, tomma fat, all malt och vår färdigpaketerade öl. Så vi kommer göra om lite, säger Johanna.

Gårdsförsäljning är även något som paret Heinecke saknar och för dem skulle det innebära väldigt mycket om det infördes.

– I USA hade man väldigt bra kontakt med bryggerierna. Man kunde gå dit, äta lite mat, dricka lite öl och prata med bryggmästaren och lära sig om hur ölen tillverkas. Här är det bara systembolaget som gäller, folk går in och köper en flaska och missar upplevelsen av kontakten med bryggeriet, säger Joel.

Bryggerivisningar är något som paret Heinecke strävar efter att kunna inkludera mer i sin verksamhet.

– Under sommarsäsongen har vi inte hunnit för det har varit så mycket annat med restaurangen. Men nu vill vi kunna erbjuda den biten. Vi vill kunna ge mer service, hinna med att ge information om bryggeriet och vi vill att folk lär sig om hantverksöl, säger Johanna.

Deras mål nästa år är att fördubbla ölproduktionen och producera minst 30 000 liter.

- Om vi kan det vill vi göra det. Det skulle vara lagom. Vi vill ha bättre utrustning så att det går fortare och att vi kan buteljera mer, säger Johanna.

Joel säger:

– Det handlar inte alltid om att producera mer och mer. Utan om att hitta en bra balans och inte bli gigantiska, säger Joel.

Redan till våren är nya släpp planerade till systembolaget. I mars släpps en tillfällig öl på 1000 liter och till påsk dyker det upp två påsköl.

Relaterade artiklar