Turistchefen om första tiden på nya jobbet: "Gott flow"

Folk ska bli inspirerade att åka hit. "Mångfalden är det bästa"

delningar

Ölands nya turistchef heter Johan Göransson och han tillträdde tjänsten som turistchef på Ölands Turistbyrå i Färjestaden i början av december. Teamet på turistbyrån består även av destinationsutvecklaren Stefan Ahlgren, turistbyrå- och bokningsansvarige Madelene Hallström och kommunikatören Rebecca Strandén.

Min tidigare arbetsgivare var snäll och släppte över mig tidigare för att vi skulle komma igång. Det var kul att få komma hit och jag har fått bra medarbetare och känns som vi har fått ett gott flow. Än så länge har jag hunnit träffa 17 företagare. Allt ifrån Ekerum, Ölands Djurpark och Berne som har hand om Totalförsvarets dag i Stora Rör, säger Johan Göransson.

För cirka åtta år sedan arbetade Johan med ett idrottsturistprojekt och hade Öland som ansvarsområde.

– Det känns jätteinspirerande och väldigt skoj att vara ute på Öland och träffa alla människorna igen. Det som kännetecknar Öland är att det finns en enorm vilja och engagemang. Det är positivt och unikt. Vi ska försöka bredda väg och lyssna på vad de är de behöver hjälp med och vad vi kan samverka kring, säger Johan.

Planeringsprocessen inför 2019 är i full gång.

– Vi ska arbeta efter en handlingsplan med olika tematiska områden som kultur, historia, naturområden, det goda livet, evenemang, barn och familj. Vi försöker titta på var vi har störst potential.

Utifrån de tematiska områdena kommer fokus ligga på att marknadsföra cyklingen på Öland.

– Det har satsats nästan 100 miljoner i nya cykelleder och de vill vi satsa ännu mer på. Vi ser att människor vill ha aktiviteten och nära naturen. Då ska vi bli ännu bättre på att marknadsföra cyklingen på Öland.

Att lyfta Öland som en kulinarisk destination är också ett mål de har på turistorganisationen.

– Vi vill att fler matintresserade besöker Öland. Med hjälp av Google business kommer vi skapa en matsida med mat och dryck. Där ska finnas vilka ställen som finns att äta på Öland och vad som är öppet under året. Vi vill hjälpa företagarna att få ut sin information och vi kommer erbjuda utbildning och kompetensutveckling i det digitala, säger Johan.

Turismnätverket är även något som ska prioriteras och man kallar det för Partnerskap Öland. En insats för att Öland ska fortsätta ha fina besökssiffror under hela året.

– Visit Dalarna är ett partnerskap där tolv kommuner samverkar. Kan de så borde vi kunna. Det är de jag är ute och pratar med företagarna om just nu. Vi ska vara den självklara partnern för utveckling och marknadsföring av den öländska besöksnäringen. Det handlar om mycket samverkan, personal– och ekonomiska resurser för att marknadsföra en plats, säger Johan.

Det finns en hel del nyckelorganisationer som är viktiga för Johan och turistbyrån.

– Det finns många städer och regioner vi vill jobba med. Bland annat är Region Kalmar en nyckelpartner. Tillsammans med Borgholm och Mörbylånga kommun kommer vi sätta upp mål och hur vi ska arbeta med den hållbara turismen,

Inom de närmsta fem till sju åren investerar Ölands besöksnäring en halv miljard, något som Johan ser som oerhört positivt.

– Hotel Skansen satsar, Halltorp renoverar för fullt. Hotell Borgholm gör en jättesatsning och Ekerum också. Vi kommer ta fram en karta för att visualisera vad det är som händer just nu. Vi vill gärna veta om fler satsningar för det är det här som skapar jobb och tillväxt. Vi vill försöka få fler investerare till Öland och behålla balansen mellan den hållbara turismen och naturvärdena.

Turistorganisationen verkar även för boende på Öland.

– Det finns en liten statistik som är rolig. Om vi har en pengapåse så är 80 procent att försöka skapa reseanledningar till Öland och att jobba med oss som bor och verkar på Öland. De andra 20 procenten är för platsutveckling och för att marknadsföra de olika roliga evenemangen. Det ska vara attraktivt och roligt att bo i Mörbylånga och Borgholm. Vi tänker hela Öland och jobbar inte bara för turisterna, säger Johan.

Det allra bästa med Öland enligt Johan är mångfalden.

– Det finns så mycket för alla och en stor spännvidd. Man kan vara på en badstrand i Mallorcas klass till att helt plötsligt stå ensam på alvaret. Det ska vi väna om, säger han.

Johan ser fram emot året 2019.

– Jag älskar mitt jobb just nu och det är fantastiskt roligt att få åka ut och träffa människorna. Jag har fått två öron och en mun och ska försöka använda det så mycket som möjligt och ta reda på vilka bekymmer och möjligheter som finns ute i byarna. Vi ska jobba mycket digitalt och med sociala medier. Vi ska ha så mycket material att visa om Öland så att folk blir inspirerade att åka hit, säger Johan.

Johan Göransson tillsammans med sina medarbetare Rebecca Strandén och Madelene Hallström.

FAKTA

Fakta om Johan

Ålder: 37 år

Från: Blekinge

Bor: Färjestaden

Familj: Fru och två barn

Utbildning: Coaching och sportsmanagement i Växjö med inriktning

Gör på fritiden: Senaste åren mycket ideellt arbete i Färjestadens GOIF men nu blir det mer fokus på arbetet för Johan och att kunna vara den föräldern som kan skjutsa barnen till matcher. Aktiviteter med familjen och padeltennis är något Johan tycker om att göra.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar