Turister ska lockas till ön genom bättre marknadsföring: "Digitalt fokus"

Digitaliseringen är viktig för Ölands framtida besöksnäring. Foto: Arkiv.

Fokus på digital marknadsföring och influencers.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

I veckan anordnade Borgholm och Mörbylånga kommun tillsammans en näringslivsträff på Allégården i Kastlösa. Där medverkade Ölands turistorganisation som presenterade sitt arbete under året och vilka planer de har för den framtida besöksnäringen.

– Nästa år kommer vi lägga stor fokus på digital marknadsföring, säger Ölands nya turistchef Johan Göransson.

Till våren kommer öländska näringsidkare bjudas in till utbildningar och lära sig hur man använder sig av digitala plattformar. Bland annat ska de lära sig att använda google business och google analytics.

– Våra näringsidkare behöver vara bra på den här typen av plattformar. Vi har även en idé om att starta upp en digital hemsida där besökare kan hitta alla restauranger som finns på Öland och vad som är öppet. Dessutom att deras matsedlar ska finnas där, säger Johan Göransson.

Något annat som nämndes under träffen var även att det låg fokus på att utveckla cykelturismen och att försöka locka hit fler turister genom influencers som kan marknadsföra Öland.

– Vi har olika namn på influencers men vi håller det lite för oss själva än så länge. Näringslivet ska även jobba tätt ihop med ett marknadsföringsråd. Det handlar hela tiden om var vi kan göra mest nytta, säger Johan.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar