Varningen: Biljättens dundermiss – kan leda till motorhaveri

. - Foto: Matilda Larsson

Flera modeller drabbade – då kan du tvingas betala.

7 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Flera av Volvos modeller har motorer som oväntat kan gå sönder, med höga reparationskostnader som följd. Den varningen går Motormännen ut med under måndagen.

Om motorns multirem slits av kan den trassla in sig i kamremmen, vilket i värsta fall leder till motorhaveri.

– Bilägaren riskerar att drabbas av höga reparationskostnader på grund av en dålig motorkonstruktion, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

På de flesta bilmotorer sitter kamremmen väl skyddad, ofta helt inkapslad. Vid sidan om kamremmen sitter vanligtvis motorns multirem, eller drivrem, som driver exempelvis styrservopump, kompressor till luftkonditionering och generator.

Enligt Motormännen rör det sig framför allt om Volvos femcylindriga dieselmotor, vilken enligt Volvo Cars sitter i bilmodellerna S60, V60, XC60, V70, XC70, C70, S80 och XC90 med årsmodell 2001–2016.

Oavsett bil kan det hända att drivremmen går av på grund av slitage eller annat fel. Det som är särskilt problematiskt i Volvos modeller är att den trasiga drivremmen kan komma i kontakt med kamremmen, eftersom den inte sitter helt skyddad. Om kamremmen slits ur sitt läge innebär det ofta ett totalt motorhaveri.

Att ett mindre fel resulterar i så omfattande följdskador är mycket ovanligt och knappast något som en bilägare förväntar sig.

Ett motorbyte kan gå på 30 000–100 000 kronor, beroende på om nya eller begagnade delar används och på verkstadens arbetskostnad.

– Bilägarna har ingen chans att förutse konsekvenserna och blir upprörda eftersom de har tagit hand om bilen och gjort service enligt Volvos rekommendationer, säger Carl-Erik Stjernvall.

Enligt Motormännen går det inte heller att vara helt säker på att slippa undan problemen eftersom det inte går att uppgradera bilarna. Att hålla biltillverkarens servicerekommendationer utesluter inte heller risken.

I en kommentar till Motormännen skriver Volvo att frivillig ersättning från deras sida i form av goodwill avgörs från fall till fall. Om felet har uppstått kort efter köp av bilen från en bilhandlare kan det i vissa fall vara möjligt att reklamera.

"Vår slutsats är att vi kan konstatera att det har funnits ett fåtal fall med den problematik ni relaterar till som ska ställas i förhållande till den mycket stora population av bilar det handlar om. Inga ändringar i serviceintervall eller konstruktion har därför ansetts nödvändiga", skriver Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars Sverige.

Så gör du om du har drabbats:

Det viktigaste är att ta reda på vad som har orsakat felet, alltså varför motorns drivrem har gått av.

Har bilen en gällande maskinskadeförsäkring? Ta kontakt med ditt försäkringsbolag.

Är felet relaterat till service? Har drivremmen i sig brustit eller har spännrullen skurit? Titta i bilens servicehistorik för att säkerställa att bilens serviceplan har följts. Kanske går det att klaga hos verkstaden och hänvisa till att servicearbetet har gett upphov till ett nytt fel, om remmen, spännrullen eller arbetet har varit felaktiga.

Har luftkonditioneringens kompressor skurit? Om kompressorns löphjul stannar bildas så stor friktion och värme att drivremmen till slut slits av. Om något arbete relaterat till luftkonditioneringen nyligen har utförts, ta kontakt med en verkstad för att ta reda på den exakta orsaken till felet. Beror det på fel i arbetet eller på reservdelar – klaga hos den verkstad som har gjort jobbet och hänvisa till de följdskador som uppstått.

Har du nyligen köpt bilen? Om du som privatperson köpt bilen av ett företag gäller alltid konsumentköplagen. Titta noga i annonsen och servicehistoriken. Har säljaren lovat en fullservad bil? Om du kan visa att service inte har utförts på rätt sätt, exempelvis ifall Volvos intervall för byte av drivrem inte har följts, eller om information från säljaren på annat sätt har varit felaktig kan du reklamera felet till säljaren.

Sök goodwill. Ett annat alternativ kan vara att be din Volvo-verkstad söka goodwill från Volvo Cars. Vid goodwill tittar verkstaden bland annat på bilens servicehistorik men utgår också från rekommendationer från biltillverkaren. Goodwill innebär att verkstadens ”goda vilja” avgör och det går således inte att kräva goodwill.

Gå till Allmänna Reklamationsnämnden. Om du och bilförsäljaren eller verkstaden inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden och be dem pröva ditt ärende.

Källa: Motormännen.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar